Školkovné

• 28. Únor 2018

Uplatnění slevy na dani za umístění dítěte do předškolního zařízení

Od roku 2015 si rodiče mohou podle § 35ba odst. 1 písm. g) zákona o daních z příjmů snížení daně z příjmů o náklady, které platí za pobyt svého dítěte v mateřské škole nebo podobném zařízení péče předškolního věku, tedy dle znění zákona za umístění dítěte v tomto zařízení. Sleva nijak nevylučuje uplatnění slevy na vyživované dítě nebo uplatnění daňového bonusu.

Slevu za umístění dítěte si může uplatnit pouze jeden z rodičů, který žije s dítětem ve společné domácnosti a v daném roce hradil výdaje za umístění dítěte v mateřské školce nebo jiném zařízení péče o děti předškolního věku (dále jen školka).

Prarodič si může za vnuka či vnučku nebo vnuka či vnučku druhého z manželů uplatnit slevu jen, pokud ho má v péči, která nahrazuje péči rodičů.

Co se považuje za zařízení předškolního věku? Za zařízení péče o dítě předškolního věku lze pro účely zákona o daních z příjmů považovat jakékoliv zařízení zabývající se celodenní péčí o dítě předškolního věku. Např. dětská skupina, mateřská školka (registrovaná podle školského zákona, nebo i firemní, soukromá), dále jakékoliv jiné obdobné zařízení jako např. lesní školka, soukromé jesle, či dětské centrum v případě, že provozuje mateřskou školku. Sleva se dá uplatnit za službu hlídání a péče o dítě od jednoho roku do zahájení školní docházky.

Výše slevy je limitována výší minimální mzdy. Pro rok 2017 je to tedy 11000 Kč, rok 2018 tato sleva kvůli zvýšení minimální mzdy vzroste na částku 12200 Kč.

Pokud máte ve školce více dětí, můžete slevu uplatnit za každé takové vyživované dítě.

Sleva se uplatní proti výdajům za umístění dítěte ve školce či obdobném zařízení. Potvrzení o jejich výši získá rodič přímo od provozovatele tohoto zařízení. Uplatnit lze pouze výdaj na pobyt dítěte v zařízení, který se v principu blíží například školnému. Náklady na obědy a podobné související výdaje s pobytem ve školce (například náklady na dopravu) si od daně neodečtete.

OSVČ si novou daňovou slevu uplatní pomocí podání daňového přiznání. Do konce letošního roku totiž budou k dispozici nové tiskopisy, ve kterých je zařazen nový řádek 69a) a upraven úhrn slev na dani.

Zaměstnanec si může slevu na dani uplatnit v rámci ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za letošní rok.

Novelizace zákona o daních z příjmů účinná od 1. 7. 2017 upřesnila, že sleva odpovídá výdajům vynaložených poplatníkem na dané zdaňovací období, nikoli v daném zdaňovacím období.
Bylo upřesněno, že potvrzení předškolního zařízení musí obsahovat datum zápisu tohoto zařízení do školského rejstříku nebo evidence poskytovatelů nebo datum vzniku živnostenského oprávnění.